Effekten af storytelling i virksomhedens forandringsproces
Historier tænder mennesker Vi har alle sammen en intuitiv, følelsesmæssig side og en bevidst, rationel side af vores personlighed. Alt for ofte evner ledelsen kun at involvere medarbejderne på et rationelt niveau, og det er ofte ikke nok til at få dem til at engagere sig. Det kan godt være, at medarbejderne forstår, hvad ledelsen vil have dem til at gøre, men hvis de ikke er følelsesmæssigt engageret, gør de det bare ikke helhjertet. Storytelling giver ledere en måde at inspirere på, der appellerer til flere sider af medarbejdernes personlighed.
Medarbejdere bruger historier til at få mening ud af tingene Som medarbejder har vi alle en individuel historie om, hvad vores arbejde betyder for os. Denne historie er resultatet af tusinder af interaktioner og erfaringer, og det bliver gennem det objektiv, vi fortolker verden omkring os. Ledelsen vil helst skabe en fælles historie om den rejse, virksomheden er på, og dermed give medarbejderne en fælles ramme til at forstå de forandringer og handlinger, der er påkrævet. Uden den fælles historie får ledelsen sværere ved at få budskaberne forstået i alle hjørner af organisationen.
Medarbejdere lærer af historier Storytelling er fantastisk som læringsværktøj for ledere, der søger adfærdsændringer i deres teams. Den hjælper til at forme kulturer inden for alle brancher og organisationer. Historier gør det lettere at forstå betydningen af, hvad der bliver sagt, så medarbejderne kan lære, opdage og tage ejerskab på, hvad de selv kan gøre. Deling af best practice gennem indlevende historier vil inspirere enkeltpersoner og teams samt hjælpe dem med at lære hurtigere og tage ejerskab på de forandringer, der skal til for at få strategien til at leve i organisationen.
Filmen – bedst til indlevelse Den dramatiserede fortælling, som vi kender fra film, fungerer rigtig godt til at formidle budskaber. Filmen har formatet til at vise indlevelse – i både ord og billeder. Med sine forskellige fortælleteknikker er filmen god til at vise udfordringer, dilemmaer, forventninger og løsninger på en pædagogisk og underholdende facon. Filmen kan skabe et helt andet engagement i organisationen, end selv den bedst forberedte leder med en power point præsentation. Og husk; de dårligt fortalte historier glemmes. De godt fortalte historier fortælles videre.
Paralleluniverser Den dramatiserede film er god til at skabe paralleluniverser, vi alle kender, og hvor det er let at relatere til sin egen organisations historier. Eksempelvis:
Missionen, hvor vi skal afmontere bomben og redde verden.
Undercover journalisten, der afslører suspekte handlinger.
Quizprogrammet om paratviden.
Breaking News med studievært og reporter i marken, der skaber overblik.
Science Fiction om, hvordan verden ser ud om 20 år.
Den pædagogiske tegnefilm, der illustrerer komplekse budskaber enkelt.
Dokumentaren, der går bag om beslutningstagerne.
Hvis du vil se, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed eller organisation med at formidle budskaber gennem dramatiserede film, så kontakt mig på joachim@storyland.dk