Søg

- Det ligner jo noget fra den lokale bridgeklub sidst i 90'erne


https://amtsavisen.dk/artikel/branding-ekspert-ikke-imponeret-over-partiernes-fremtoning-udadtil-det-ligner-jo-noget-fra-den-lokale-bridgeklub-sidst-i-90-erne


Branding ekspert Joachim Rosenstand kalder mange af de lokalpolitiske hjemmesider for forsømte med plads til forbedring. Her følger ekspertens vurdering af hjemmesiderne for partierne og listerne i Randers byråd.


Randers: Der er ros til Det Konservative Folkeparti og ris til Socialdemokratiet, når en fagmand skal bedømme de hjemmesider, hvor de lokale partier og lister præsenterer sig i forhold til vælgerne.

Joachim Rosenstand er branding-ekspert og adjunkt på DMJX, Danmark Medie- og Journalisthøjskole. På avisens opfordring har han foretaget en rundtur på de lokalpolitiske hjemmesider og vurderet hvor gode eller dårlige, de enkelte partier og lister er til at bruge platformen.

ANNONCE


Dårligt forberedt

Han undrer sig over, at mange af partierne ikke er bedre på plads i forhold til det kommunalvalg, der finder sted om otte måneder.

- Politikerne har haft fire år. De ved oven i købet, hvornår der er deadline. Det undrer mig, at mange af dem er så dårligt forberedt. De har haft lang tid at øve sig i, og så hov, vi skal også lige have lavet en hjemmeside, siger Joachim Rosenstand.

ANNONCE


Første advarselstegn

Han undrer sig ligeledes over, hvorfor så mange af de lokale hjemmesider afviger så meget fra hovedpartiernes.

- Det er lige som det første advarselstegn på, at der ikke nogen synergi eller ensartethed. Når det handler om et politisk parti, er det vigtigt, at det fremstår som et samlet organ, siger Joachim Rosenstand.

ANNONCE


Opsang fra eksperten

Socialdemokratiet står øverst på stemmesedlen, når vi går til valg, og der er også landets og kommunens største parti, der står først for, når det gælder en opsang fra eksperten.

Læs her vurderingen af de enkelte hjemmesider. SF's hjemmeside er uden for bedømmelse, fordi den i øjeblikket er ved at blive relanceret.

A - Socialdemokratiet. Der er meget tekst på forsiden. Og så er det et lille billede af fire, gamle mænd. Det ligner noget fra den lokale bridgeklub sidst i 1990'erne. Det er meget lidt 2021. Det handler om at begå sig kort og præcist, men hjemmesiden har 17 undersider. Det er svært at finde rundt. Jeg vil gerne ind og se, hvem der stiller op til byrådet. Det står et navn uden et billede, og så er der en pdf, jeg kan downloade. Så ser jeg et billede og kontaktdata. That's it. Der er alt for mange interaktioner, jeg skal. Det mindste, man kan gøre, er at promovere kandidaterne med en lille historie, eventuelt en lille video, hvor kandidaterne taler om deres mærkesager og viser, at de har styr på lokalsamfundet.

B - Radikale Venstre. Siden læner sig op ad designet på landssiden. En gul kant i toppen og egentlig et meget moderne design, meget ungt og farverigt. Indholdsmæssigt dør jeg. Det første, jeg ser, er et udskrift af en budgettale fra oktober 2020. Det kan godt være, at det har været et eller andet stort dengang. Siden virker forsømt, og det er det ord, man kan bruge på mange af hjemmesiderne. Der har været andre børn i familien, der har været mere interessante, måske Facebook.

C - Det Konservative Folkeparti. Den bedste. Den er supersimpel. Der er tre hovedmenuer med masser af luft omkring, og det allerførste, jeg møder, er en video med en person. Jeg får det, jeg kalder inviterende kommunikation. Jeg bliver inviteret ind til at se, hvad det her er. Det er: Hej, velkommen her. Der er en lille smule relevant tekst. Når jeg scroller nedad, kommer jeg med det samme frem til de lokale mærkesager, og det er jo det, jeg er interesseret i. Ikke alt muligt om forretningsordener og sådan noget. Her er vores lokale mærkesager, bom-bom! Og visuelt hænger siden sammen med partiets hovedside.

L - Beboerlisten Beboerlisten er kun på Facebook. De har en hjemmesideadresse, men man bliver dirigeret over til Facebook-siden. Det er fint. Her skal man bare være ret sikker på sin målgruppe. Især hvis man er et parti, der er meget til de ældre-ældre. Selv om de fleste danskere er på Facebook, så er der stadig mange ældre, der kun er der lejlighedsvis. Man skal ikke have en hjemmeside, hvis man ikke bruger den ordentligt. Tværtimod. Det giver jo et indtryk af, at man ikke har styr på tingene, og at det bliver sjusket. Så tænker man, skal de virkelig passe min gamle mor eller mine børn.

O - Dansk Folkeparti. Det fungerer fint, fordi det er en underside til Dansk Folkepartis hovedsite, når man klikker lidt tilbage. Hvis jeg går ind og søger på Dansk Folkeparti, så kan jeg gå ind og se, hvilke regioner, de er i. Når jeg trykker videre, så kommer der en underside. Undersiden er til gengæld ikke særligt spændende. Den linker primært til Facebook. Der er min teori, at de bruger mere krudt på Facebook. Men jeg kan godt lide, at der er synergi med hovedsiden.

V - Venstre. Min umiddelbare kommentar passer med den generelle tendens, at Facebook er hovedmediet. Forsiden er bygget op omkring indlæg fra Facebook. Designet er forholdsvis simpelt og lige til. Men som mange af de andre, er det ikke et sted, der er inspirerende og giver mig lyst til at blive ret længe. Jeg vil gerne mødes af en af personer bag Venstre Randers og høre om visionerne for lokalområdet. Enten som video eller interview. Det skal frem på forsiden.

Æ - Velfærdslisten Den vinder måske ikke årets designpris, men den er let overskuelig. Det anderledes ved den er, at den ikke ligner noget fra et parti. Den ligner lidt for meget forsiden til et sundhedsmagasin, der ligger i venteværelset hos lægen. Måden, den er designet på. Den ret store typografi. Man ser tre politikere på forsidebilledet, og så har de det, der hedder en slider, som er sådan et lysbilledshow, hvor det kommer et nyt foto. Og så er det gudhjælpemig det samme billede bare fra en anden vinkel. Der kunne de godt bruge fantasien lidt mere og putte noget andet på.

Der er rigtigt meget tekst, men det er rigtigt godt struktureret. Det er let at få et overblik. Allerede i toppen er der links til nogle af de hovedbudskaberne, som linker over til hovedsiden, og man kan se, at det visuelt passer sammen. Og den prøver ikke at være smart. Den er meget informativ og let at gå til. Det sjove er, at jeg havde en forventning om, at nu skulle jeg se et eller andet revolutionært og grænsebrydende, også i design, men det er faktisk den mest korrekte hjemmeside i virkeligheden. Men det gav bare et positivt indtryk.


https://amtsavisen.dk/artikel/branding-ekspert-ikke-imponeret-over-partiernes-fremtoning-udadtil-det-ligner-jo-noget-fra-den-lokale-bridgeklub-sidst-i-90-erne



Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square