top of page
Søg

Lad medarbejderne afmontere bomben og redde verden


Storytelling har stor effekt i virksomhedens forandringsproces

Historier tænder følelser. Vi har alle sammen en intuitiv, følelsesmæssig side og en bevidst, rationel side af vores personlighed. Alt for ofte evner ledelsen kun at involvere medarbejderne på et rationelt niveau, men det er ikke nok til rent faktisk at ændre, hvordan de engagerer sig. Det kan godt være, at medarbejderne forstår hvad ledelsen vil have dem til at gøre, men hvis de ikke er følelsesmæssigt engageret, gør de det bare ikke helhjertet. Storytelling giver ledere en måde at inspirere på, der appellerer til flere sider af medarbejderens personlighed.

Medarbejdere bruger historier til at få mening ud af tingene

Som medarbejder har vi alle en individuel historie i vores hoved om, hvad vores arbejde betyder for os. Denne historie er resultatet af tusinder af interaktioner og erfaringer, og det bliver gennem det objektiv, vi fortolker verden omkring os. En historie har et kernebudskab, men kan tolkes på forskellige måder, afhængigt af hvem modtageren er. En ledelse med en fælles strategisk fortælling, om den rejse virksomheden er på, kan engagere os i en bredere sammenhæng. Det giver organisationen en fælles ramme til at forstå de forandringer og handlinger der er påkrævet.

Medarbejdere lærer af historier

Storytelling er fantastisk som læringsværktøj for ledere, der søger adfærdsændringer i deres teams. Den hjælper til at forme kulturer inden for alle brancher og organisationer. Historier gør det lettere at forstå betydningen af hvad der bliver sagt, så de kan lære, opdage og få ejerskab på hvad de selv kan gøre. Deling af best practice gennem indlevende historier vil inspirere enkeltpersoner og teams, og vil hjælpe dem med at lære hurtigere og tage ejerskab på de forandringer der skal til for at få strategien til at leve i organisationen.

Film – bedst til indlevelse

Den dramatiserede fortælling som vi kender fra film, fungerer rigtig godt til at formidle budskaberne. Filmen har formatet til, i ord og billeder, at vise indlevelse. Filmen er god, med sine forskellige fortællerteknikker, til at vise udfordringer, dilemmaer, forventninger og løsninger på en pædagogisk og underholdende facon. Filmen kan skabe et helt andet engagement i organisationen, end selv den bedst forberedte leder med en power point præsentation. Det er de dårligt fortalte historier der glemmes og de godt fortalte der fortælles videre.

Paralleluniverser

Den dramatiserede film er god til at skabe paralleluniverser vi alle kender og hvor det er let at relatere til sin egen organisations historier.

Eksempelvis:

- Missionen hvor vi skal afmontere bomben og redde verden.

- Undercover journalisten der afslører suspekte handlinger.

- Quiz programmet om paratviden.

- Breaking News med studievært og reporter i marken, der skaber overblik.

- Science Fiction om hvordan verden ser ud om 20 år.

- Den pædagogiske tegnefilm der illustrerer komplekse budskaber enkelt.

- Dokumentaren der går bag om beslutningstagerne.

Hvis du vil se hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed eller organisation med at formidle budskaber gennem dramatiserede film, så kontakt mig på joachim@storyland.dk

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page